Tuesday, April 26, 2011

RUMAH MELAYU PERAK

Semasa dlm perjalanan dari Ipoh ke Teluk Intan 2 minggu yang lalu, saje teman ikut jalan melalui Kampung Gajah. Tiba di Bota, banyak tempat yg teman fikir menarik untuk dirakam dan di antaranya makam Sultan Perak ke 10 dan ke 13. Di Bota pada masa lampau adalah pusat pentadbiran dan aktiviti ekonomi di mana Sultan bersemayam di sini. Sehingga kini terdapat banyak rumah2 Melayu Perak yg masih cantik. Sesetengahnya sudah tiada penghuni. Berikut adalah salah satu rumah Melayu Perak yg senibinanya amat menarik utk dirakam.




























2 comments:

  1. Memetik penulisan Prof. Dr. Siti Zainon Ismail, Anuar Dan melukis ’ukiran budi’ Melayu dengan dua bentuk dimensi, mengutip semula khazanah budaya, ukiran kerawang, bumbung rumah kutai, tangga Melaka, buyung, serkap ayan dan sangkar burung. Semuanya kembali untuk dicintai kerana Anuar Dan percaya di situlah inti dan semnagt budi Melayu yang bersalutkan akal menyatukan di jiwa.

    Antara karya-karya seni Anuar Dan yang menarik untuk dihayati ialah, ’Mendengar Guruh Di Langit, Air Tempayan Dicurahkan, ’Rumah Sudah Pahat Berbunyi, ’Rumah Buruk Disapu Cat, ’Ibarat Burung, ’Mata Terlepas Badan Terkurung.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum . Saya ingin bertanya adakah rumah ini ade penghuni nya? Dan boleh beri saya Likasi rumah ini?

    ReplyDelete